Novinky

          • Detský festival rómskych piesní a tancov - ZŠ Brzotín

          • Dňa 8.6.2012 sa konal 6. ročník Detského festivalu rómskych piesní a tancov. Organizátorom podujatia bola ZŠ v Brzotíne. Na festival boli pozvaní žiaci z mnohých škôl z okresu Rožňava – ZŠ s MŠ Nižná Slaná, ZŠ Dobšiná, ZŠ Krásnohorské Podhradie, ZŠ Štítnik, ŠZŠ Rožňava, Spojená ZŠ v Rožňave, ZŠ Drnava, ZŠ Plešivec. Žiaci prezentovali rôznorodú rómsku kultúru v mnohých podobách piesňami, básňami, mnohými krásnymi tanečnými choreografiami. Na záver sa 10 žiakov 2. stupňa našej základnej školy predstavilo divadelným predstavením. Išlo o dramatizáciu rómskej rozprávky „Melalo“ v hudobno-tanečnom prevedení, ktoré nacvičili počas krúžkovej činnosti pod vedením p. asistentky I. Gunárovej. Predstavenie malo veľký úspech a za svoj výkon zožali žiaci veľký potlesk. Podujatia sa zúčastnili aj žiaci III.B triedy, ktorí cestovali do Brzotína na výlet. Ten dostali ako odmenu za vzorné správanie a výbornú dochádzku v tomto školskom roku.

          • Návšteva kasární – Deň detí 2012

          • Deň detí strávili žiaci I. stupňa ZŠ spoločne so žiakmi MŠ v Gemerskej Polome v Rožňavských kasárňach, kde každoročne organizuje Vojenský útvar  „Deň otvorených dverí“. Vojaci si pre žiakov základných aj stredných škôl z okresu Rožňava pripravili naozaj pútavé dopoludnie a mysleli aj na zlé počasie.

             Najskôr deti zaviedli do telocvične, kde žiaci absolvovali rôzne aktivity: súťaže v skákaní vo vreci, zdolávanie tunela,  prechod chodníkom s prekážkami, hod loptičkami na cieľ, skúšanie ochranných odevov a masiek, súťaž o naj športovca, všetko pod odborným dohľadom príslušníkov vojenského útvaru. Asi najviac sa deťom páčilo, keď  im vojaci pomaľovali tváričky maskovacími farbami.

            Keď dážď ustal, presunuli sa na tzv. „buzerák“, kde mohli žiaci obdivovať vojenské autá, do ktorých mohli vojsť a sedieť v nich ako ozajstní vojaci. Páčilo sa im auto vojenskej polície,  ale aj hasičské auto. Nemali strach ani z jeho výšky a vyskúšali si aj manipuláciu s vodným delom, samozrejme bez vody. Nakukli tiež do obrneného transportéra a spúšťali výstražné húkačky v autách. Od miesta, kde boli uložené zbrane - naozajstné pištole, samopaly a iné, sa deti nevedeli odtrhnúť.  Žiaci sa z kasární vrátili plní zážitkov, pozitívnych dojmov a nových skúseností, aj napriek nepriaznivému počasiu, ktoré im ako jediné kazilo v tento deň dobrú náladu.

          • Rómske divadlo

          • Dňa 23.mája 2012 žiaci tretieho ročníka (Simona K., Michelle K., Peter L., Michaela K., Boris G. a Marek G.) pod vedením svojej vyučujúcej Mgr. S. Zgolovej predviedli v priestoroch obecnej knižnice v Gemerskej Polome rómske divadlo pre deti  z materskej školy. Divadlo „Ako Filip zarobil na chlieb“ bolo spracovane na motívy rómskych ľudových rozprávok. Žiaci sa na toto predstavenie usilovne a dlho pripravovali, a preto sa príbeh a jeho podanie páčilo nielen deťom z materskej školy, ale aj dospelým. Pani knihovníčka D. Červenáková veľmi pekne pripravila priestory v knižnici, a tak sme sa všetci ocitli v ozajstnej rómskej osade.  Hlavní účinkujúci mali zo svojho úspechu radosť a už sa tešia na ďalšie nácviky a vystúpenia v budúcom školskom roku.

          • Detektívka v 1. A

          • Krivá čiara, rovná čiara.

             Čo sa prvák s takou čiarou

             natrápi a naumára!

             Začiatok vždy býva krušný

             a druhý prst neposlušný.

             Akože  jeho kolieska, čaptavé kľučky

             môžu sa potom premeniť v oblúčiky a slučky ?

             A predsa tie detské rúčky

             zdolajú raz veľkú vedu: ABECEDU.

            A veru sa to aj tento rok našim malým prvákom podarilo. Naučili sa toho veľa a preto sa už nevedeli dočkať dňa, keď do svojej  triedy pozvú pána riaditeľa, pani zástupkyňu a svojich rodičov, aby sa im pochválili, čo všetko už dokážu. Celá slávnosť sa niesla v duchu veľkého detektívneho pátrania! Pátralo sa po písmenkách i po slovách, deti riešili matematické rébusy a dokonca hľadali poklad. O dobrú náladu sa postaral Šašo Jašo.  Ako to už v správnej detektívke býva,  robili sa i odtlačky prstov – čo prstov, každý si na prvácky strom odtlačil celú ruku! To preto, aby  mohol každý rok porovnať, o koľko už podrástol.

               Nechýbal kultúrny program pre hostí a malá hostina. Úsmev na tvárach rodičov svedčil o tom, že sú so svojimi ratolesťami spokojní. No a pán riaditeľ bol spokojný určite tiež, veď odmenil každého prváka diplomom, pani zástupkyňa každému pripla odznak za usilovnosť a triedna učiteľka, ktorá je na svojich šikovných žiakov hrdá, im pripravila malé darčeky.

            Detektívne pátranie bolo teda úspešné!

          • Rozmiestnenie žiakov 8. a 9. ročníka ZŠ v školskom roku 2011/2012

          • V tomto školskom roku končí školskú dochádzku v základnej škole 13 žiakov:  9 žiakov 9. ročníka a 4 žiaci 8. ročníka. Všetci pokračujú v štúdiu na stredných školách. Žiaci budú študovať na nasledujúcich školách:

            Evanjelické gymnázium Tisovec, bilingválne štúdium – 2 žiaci,

            Obchodná akadémia Rožňava, odbor obchodná akadémia – 1 žiačka,

            Stredná zdravotnícka škola Rožňava, odbor masér – 1 žiačka,

            Stredná odborná škola, Hviezdoslavova 5, Rožňava, odbor mechanik elektrotechnik – 2 žiaci,  odbor požiarna ochrana  - 1 žiak, odbor poľnohospodárska výroba -  1 žiak,

            Stredná odborná škola obchodu a služieb, Rožňava Baňa, odbor cukrár – 2 žiačky,

            Odborné učilište, Zeleného stromu 8, Rožňava, odbor opatrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnej starostlivosti – 3 žiačky.

          • Poruchy správania

          • V poslednom období nás čoraz viac prekvapuje stúpajúci počet žiakov s poruchami správania. Akoby vedľa seba paralelne plynuli dva svety. Svet detí, ktoré zvládajú školu bez väčších problémov, a ten druhý svet detí s problémami. Pri pátraní po príčine narazíme na veľký balíček porúch správania ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), ktorého základným príznakom je hyperaktivita, impulzivita a nedostatočná schopnosť sústrediť sa. Práve tieto príznaky môžu vážne postihnúť schopnosť dieťaťa učiť sa. Takíto žiaci začínajú pomaly zaostávať za ostatnými deťmi v triede. Keď zostanú pozadu, je pre ne mimoriadne ťažké znovu všetko dobehnúť. Nedokážu sa sústrediť tak dlho ako ich spolužiaci. Hluk a okolitý pohyb ich ľahko vyruší. Často prepočujú dôležitú informáciu alebo pokyn učiteľa, pretože práve premýšľajú o niečom inom. Nedostatočná motivácia, nepokoj a neúspech sprevádzajú školský výkon detí s ADHD. Porucha je často spojená s niektorou z porúch učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia a pod.). Ťažkosti s rukopisom a úpravou písomných prejavov sú takmer pravidlom. Napriek veľkej snahe našich učiteľov musíme priznať, že výučba takýchto detí je nesmierne náročná a vyžaduje si intenzívnu spoluprácu s odborníkmi. Úprimne nás  potešilo, že naše pozvanie na Metodické združenie učiteľov I. stupňa  prijali pracovníčky CPPPaP v Rožňave Mgr. Miriam Banďošová a PhDr. Miloslava Janočková. Vo svojom odbornom vystúpení sa venovali prejavom, príčinám, dôsledkom i prevencii problémového správania detí s ADHD/ADD. Poskytli  učiteľom praktické rady, námety a  návrhy činností  na elimináciu problémového správania. Zároveň upozornili, že práca s takýmito žiakmi by mala byť dlhodobá a systematická. Terapia poruchy je beh na dlhú trať a podmienkou úspechu je spolupráca mnohých odborníkov, ale najmä školy a rodiny.