Deti patria k aktívnym účastníkom cestnej premávky. Už v rannom veku musia porozumieť zložitým situáciám a dodržiavať určité pravidlá, či už v úlohe chodcov, na bicykli, v autobuse, alebo na zadnom sedadle auta. Základné vedomosti, zručnosti a návyky zamerané na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách získavajú žiaci najmä prostredníctvom školskej dopravnej výchovy. Úlohou dopravnej výchovy v školách je postupne pripraviť deti na samostatný pohyb v cestnej premávke – ako chodcov alebo cyklistov – pričom je potrebné mať na zreteli aj aspekt výchovy budúcich vodičov. Dopravná výchova predstavuje oblasť, v ktorej každá nedôslednosť a chyba môže mať obrovské následky, preto jej i v našej základnej škole každoročne venujeme primeranú pozornosť. Za pomoci obrázkov, typických modelových situácií, hier žiakom zrozumiteľnou formou sprostredkúvame vhodné správanie z pohľadu chodcov a cyklistov, ktorí sú najčastejšími účastníkmi dopravných nehôd a úrazov. Zábavnou a poučnou formou upozorňujeme na nástrahy cestnej premávky. Na realizáciu praktického výcviku žiakov základných škôl slúžia detské dopravné ihriská, ktoré sú veľmi dôležitou súčasťou výchovy a vzdelávania v základných školách. Keďže my detské dopravné ihrisko v Gemerskej Polome nemáme, uvítali sme ponuku zrealizovať besedu s témou dopravnej výchovy, kde po teoretickej časti nasledovalo praktické precvičovanie získaných vedomostí v simulovaných situáciách na prenosnom detskom dopravnom ihrisku v úlohe chodcov a cyklistov. Pojazdné detské dopravné ihrisko bolo vybavené vodorovným dopravným značením, zvislými dopravnými značkami a svetelným signalizačným zariadením. Žiaci boli nadšení, prakticky si mohli vyskúšať jazdu na kolobežkách, precvičiť a overiť si získané vedomosti z pravidiel cestnej premávky, zdokonaliť svoju jazdu na kolobežke či bicykli, naučiť sa lepšie vnímať dopravný ruch okolo seba a správne a zodpovedne sa rozhodovať pri riešení dopravných situácií cestou do školy alebo pri využívaní pozemných komunikácií vo svojom voľnom čase.
Novinky
Doprava sa všetkých týka, zvládnime ju bez rizika
Už som piatak, piatačka
- Poznaj svoju školu - exkurzia priestormi školy
- Oslovenie, pozdrav, ďakujem, prosím, prepáčte
- Staraj sa o svoje telo – hygiena
- Čo sme sa naučili - rozvoj komunikačných a sociálnych zručností
- Skupinová práca - tvorba projektov
Ako sa už stáva zvykom, v prvom týždni školského roka sa organizuje kurz pre žiakov piateho ročníka: Už som piatak/piatačka. V tomto školskom roku máme v našej základnej škole 12 piatakov, ktorí sa budú snažiť zvládať učivo 2. stupňa. Všetko je pre nich neznáme, musia si zvyknúť na nových učiteľov, starších spolužiakov a nové predmety. Úlohou tohto kurzu bolo uľahčiť im pôsobenie na 2. stupni, pomôcť im adaptovať sa. Žiaci si zopakovali základné sociálne zručnosti - pozdrav, oslovenie, „čarovné“ slovíčka ďakujem, prosím, prepáč... Porozprávali sa o hygiene a o tom, aké je dôležité dodržiavať základné hygienické návyky. Spolu so svojou triednou učiteľkou absolvovali „exkurziu“ v priestoroch školy. Dozvedeli sa, kde sa nachádzajú jednotlivé triedy, odborné učebne, kde je na druhom stupni knižnica, zborovňa a riaditeľňa. Boli im pridelené skrinky v šatni, aby si o čistote nielen hovorili, ale ju aj dodržiavali. Žiaci boli upozornení na dodržiavanie bezpečnosti v priestoroch školy.
V závere žiaci urobili projekty, v ktorých prezentovali, čo ich najviac oslovilo.
Už som prvák, prváčka
3. septembra otvorila škola svoje brány, aby privítala žiakov, ktorí opäť zasadnú do známych lavíc a v kruhu svojich spolužiakov budú tráviť spoločné chvíle nielen na vyučovacích hodinách, ale i počas prestávok či krúžkov. Všetci už prichádzali do dobre známeho prostredia a vítali sa s kamarátmi, iba našim malým prvákom sa zjavili v očiach obavy. Opustili dobre známe prostredie materskej školy a prišli do veľkej školy, kde sa cítili tak trochu stratení. Práve preto hneď druhý deň školskej dochádzky sa venovali vzájomnému spoznávaniu a oboznamovaniu sa s novým prostredím. Najprv sa v triede predstavili svojim spolužiakom a pani učiteľke, ktorá im vysvetlila pravidlá správania sa vo veľkej škole. Potom sa vydali na veľkú výpravu a postupne navštívili všetky triedy, aby sa predstavili ostatným žiakom a získali tak plno nových kamarátov. Pozreli sa i do zborovne a kancelárie pani zástupkyne a pána riaditeľa. Nezabudli nakuknúť i do kuchyne, to aby si ich pani kuchárky dobre zapamätali. Najväčšiu radosť im však urobilo, keď si mohli vyskúšať niekoľko hier vo veľkej telocvični. Do triedy sa vrátili plní dojmov a nových poznatkov. Pani učiteľka sa ešte presvedčila, či si dobre zapamätali všetky ponaučenia, ktoré v tento deň dostali a potom už mohlo nastať slávnostné odovzdávanie osvedčení o absolvovaní kurzu. Každé z detí mohlo doma s hrdosťou povedať: ,,UŽ SOM PRVÁK - PRVÁČKA“.
Vstup do prvého ročníka je pre všetky deti významným medzníkom, ktorým definitívne končí obdobie bezstarostných hier a začína obdobie povinností a školských úloh. Každý prváčik sa na školu teší, pretože znamená veľkú zmenu jeho statusu v spoločnosti. Áno, byť školákom znamená aj byť už veľkým, šikovným a zodpovedným. Napriek radostnému očakávaniu tejto premeny predsa však nevedia zabrániť obavám a strachu z nového a neznámeho.
Nový projekt v ZŠ
Už niekoľko rokov sa ZŠ zapája do rôznych projektov, ktorých cieľom je skvalitňovať výchovno-vzdelávací proces, zlepšovať materiálno-technické vybavenie školy a vzdelávať pedagogických a odborných zamestnancov. Od tohto školského roka sa v ZŠ bude realizovať i národný projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“. Jeho cieľom je skvalitniť prefesijné kompetencie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na edukácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), vytvoriť pedagogický model školy s celodenným výchovným systémom, modernizovať vyučovací proces prostredníctvom IKT. Cieľovou skupinou projektu sú pedagogickí zamestnanci a asistenti učiteľov, žiaci ZŠ pochádzajúci zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale aj ich rodičia.
V rámci projektu sa vyučujú aj predmety, ktoré si učitelia odsúhlasili na pedagogickej rade ako voliteľné predmety Školského vzdelávacieho programu. Sú to: tvorivá dramatika (1. - 5. ročník), regionálna výchova (5. – 8. ročník), mladý informatik a regionálna geografia (VI.A).
ZŠ sa v projekte zaviazala vytvoriť pedagogický model školy s celodenným výchovným systémom, do ktorého boli zahrnuté i záujmové útvary (krúžky) pre žiakov. V tomto školskom roku v rámci projektu budú v ZŠ pracovať tieto záujmové útvary: Loptové hry; Učíme sa hravo; Tvorivé spracovanie materiálu; Malí umelci; Šikovníci; Hudba, tanec, spev; Svet okolo nás; Bezpečne na internete; Matematicko-chemický krúžok; Ja, počítač a svet okolo nás; Zaujímavá škola; Čítanie s múdrou sovou; Šikovné ruky;
Ďalšie záujmové útvary pre žiakov: V ZŠ budú okrem týchto krúžkov pracovať žiaci i v Streleckom krúžku; Regionálno-historickom krúžku; Geograficko-turistickom krúžku a krúžku Malí turisti. Žiaci 1. stupňa budú zmysluplne tráviť voľný čas i v rámci záujmovej činnosti ŠKD.
Začal sa školský rok 2012/2013
3. septembra 2012 sa skončili bezstarostné dni prázdnin plné hier, zážitkov, rodinnej dovolenky či neopakovateľné dni u starých rodičov. Áno, na brány všetkých škôl, a teda i tej našej zaklopal nový školský rok. Otvorili sme ho netradične, v pekne zrekonštruovanom parku školy, kde sme využili novovybudovaný areál s lavičkami a pódiom. K žiakom sa okrem riaditeľa školy PaedDr. Juraja Matejska prihovoril i pán starosta Ján Chanas, ktorí žiakom i pedagogickým zamestnancom popriali úspešný školský rok, aby na jeho konci mohli s radosťou a s hrdosťou hodnotiť to, čo za 10 mesiacov spolu dokázali.
Začiatok školského roku 2012/2013
Srdečne Vás pozývame na slávnostné otvorenie školského roku 2012/2013, ktoré sa uskutoční dňa 3. septembra 2012 o 9.00 hod. v parku pri škole.