Novinky

          • Doprava sa všetkých týka, zvládnime ju bez rizika

          • Deti patria k aktívnym účastníkom cestnej premávky. Už v rannom veku musia porozumieť zložitým situáciám a dodržiavať určité pravidlá, či už v úlohe chodcov, na bicykli, v autobuse, alebo na zadnom sedadle auta. Základné vedomosti, zručnosti a návyky zamerané na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách získavajú žiaci najmä prostredníctvom školskej dopravnej výchovy. Úlohou dopravnej výchovy v školách je postupne pripraviť deti na samostatný pohyb v cestnej premávke – ako chodcov alebo cyklistov – pričom je potrebné mať na zreteli aj aspekt výchovy budúcich vodičov. Dopravná výchova predstavuje oblasť, v ktorej každá nedôslednosť a chyba môže mať obrovské následky, preto jej i v našej základnej škole každoročne venujeme primeranú pozornosť. Za pomoci obrázkov, typických modelových situácií, hier žiakom zrozumiteľnou formou sprostredkúvame vhodné správanie z pohľadu chodcov a cyklistov, ktorí sú najčastejšími účastníkmi dopravných nehôd a úrazov. Zábavnou a poučnou formou upozorňujeme na nástrahy cestnej premávky. Na realizáciu praktického výcviku žiakov základných škôl slúžia detské dopravné ihriská, ktoré sú veľmi dôležitou súčasťou výchovy a vzdelávania v základných školách. Keďže my detské dopravné ihrisko v Gemerskej Polome nemáme,  uvítali sme ponuku zrealizovať besedu s témou dopravnej výchovy, kde po teoretickej časti nasledovalo praktické precvičovanie získaných vedomostí v simulovaných situáciách na prenosnom detskom dopravnom ihrisku v úlohe chodcov a cyklistov. Pojazdné detské dopravné ihrisko bolo vybavené vodorovným dopravným značením, zvislými dopravnými značkami a svetelným signalizačným zariadením. Žiaci boli nadšení, prakticky  si mohli vyskúšať jazdu na kolobežkách, precvičiť a overiť si získané vedomosti z pravidiel cestnej premávky, zdokonaliť svoju jazdu na kolobežke či bicykli, naučiť sa lepšie vnímať dopravný ruch okolo seba a správne a zodpovedne sa rozhodovať pri riešení dopravných situácií cestou do školy  alebo pri využívaní pozemných komunikácií vo svojom voľnom čase.

          • Už som piatak, piatačka

            1. Poznaj svoju školu - exkurzia priestormi školy
            2. Oslovenie, pozdrav, ďakujem, prosím, prepáčte
            3. Staraj sa o svoje telo – hygiena
            4. Čo sme sa naučili - rozvoj komunikačných a sociálnych zručností
            5. Skupinová práca - tvorba projektov

                        Ako sa už stáva zvykom, v prvom týždni školského roka sa organizuje kurz pre žiakov piateho ročníka: Už som piatak/piatačka.  V tomto školskom roku máme v našej základnej škole 12 piatakov, ktorí sa budú snažiť zvládať učivo 2. stupňa. Všetko je pre nich neznáme, musia si zvyknúť na nových učiteľov, starších spolužiakov a nové predmety. Úlohou tohto kurzu bolo uľahčiť im pôsobenie na 2. stupni, pomôcť im adaptovať sa. Žiaci si zopakovali základné sociálne zručnosti - pozdrav, oslovenie, „čarovné“ slovíčka ďakujem, prosím, prepáč... Porozprávali sa o hygiene a o tom, aké je dôležité  dodržiavať základné hygienické návyky. Spolu so svojou triednou učiteľkou absolvovali „exkurziu“ v priestoroch školy. Dozvedeli sa, kde sa nachádzajú jednotlivé triedy, odborné učebne, kde je na druhom stupni knižnica, zborovňa a riaditeľňa. Boli im pridelené skrinky v šatni, aby si o čistote nielen hovorili, ale ju aj dodržiavali. Žiaci boli upozornení na dodržiavanie bezpečnosti v priestoroch školy.

                        V závere žiaci urobili projekty, v ktorých prezentovali, čo ich najviac oslovilo.

          • Už som prvák, prváčka

          • 3. septembra otvorila škola svoje brány, aby privítala žiakov, ktorí opäť zasadnú do známych lavíc a v kruhu svojich spolužiakov budú tráviť spoločné chvíle nielen na vyučovacích hodinách, ale i počas prestávok či krúžkov. Všetci už prichádzali do dobre známeho prostredia a vítali sa s kamarátmi, iba našim malým prvákom sa zjavili v očiach obavy.  Opustili  dobre známe prostredie materskej školy a prišli  do veľkej školy, kde sa cítili tak trochu stratení. Práve preto hneď druhý deň školskej dochádzky sa venovali vzájomnému spoznávaniu a oboznamovaniu sa s novým prostredím. Najprv sa v triede predstavili svojim spolužiakom a pani učiteľke, ktorá im vysvetlila pravidlá správania sa vo veľkej škole. Potom sa vydali na veľkú výpravu a postupne navštívili všetky triedy, aby sa predstavili ostatným žiakom a získali tak plno nových kamarátov. Pozreli sa i do zborovne a kancelárie pani zástupkyne a pána riaditeľa. Nezabudli nakuknúť i do kuchyne, to aby si ich pani kuchárky dobre zapamätali. Najväčšiu radosť im však urobilo, keď si mohli vyskúšať niekoľko hier vo veľkej telocvični. Do triedy sa vrátili plní dojmov a nových poznatkov. Pani učiteľka sa ešte presvedčila, či si dobre zapamätali všetky ponaučenia, ktoré v tento deň dostali a potom už mohlo nastať slávnostné odovzdávanie osvedčení o absolvovaní kurzu. Každé z detí mohlo doma s hrdosťou povedať: ,,UŽ SOM PRVÁK - PRVÁČKA“.

            Vstup do prvého ročníka je pre všetky deti významným medzníkom, ktorým definitívne končí  obdobie  bezstarostných hier a začína obdobie povinností a školských úloh. Každý prváčik sa na školu teší, pretože znamená veľkú zmenu jeho statusu v spoločnosti. Áno, byť školákom znamená aj byť už veľkým, šikovným a zodpovedným. Napriek radostnému očakávaniu tejto premeny predsa však  nevedia zabrániť obavám a strachu z nového a neznámeho.

          • Nový projekt v ZŠ

          • Už niekoľko rokov sa ZŠ zapája do rôznych projektov, ktorých cieľom je skvalitňovať výchovno-vzdelávací proces, zlepšovať materiálno-technické vybavenie školy a vzdelávať pedagogických a odborných zamestnancov. Od tohto školského roka sa v ZŠ bude realizovať i národný projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“. Jeho cieľom je skvalitniť prefesijné kompetencie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na edukácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít (MRK), vytvoriť pedagogický model školy s celodenným výchovným systémom, modernizovať vyučovací proces prostredníctvom IKT. Cieľovou skupinou projektu sú pedagogickí zamestnanci a asistenti učiteľov, žiaci ZŠ pochádzajúci zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale aj ich rodičia.

                V rámci projektu sa vyučujú aj predmety, ktoré si učitelia odsúhlasili na pedagogickej rade ako voliteľné predmety Školského vzdelávacieho programu. Sú to: tvorivá dramatika (1. - 5. ročník), regionálna výchova (5. – 8. ročník), mladý informatik a regionálna geografia (VI.A).

             ZŠ sa v projekte zaviazala vytvoriť pedagogický model školy s celodenným výchovným systémom, do ktorého boli zahrnuté i záujmové útvary (krúžky) pre žiakov. V tomto školskom roku v rámci projektu budú v ZŠ pracovať tieto záujmové útvary: Loptové hry; Učíme sa hravo; Tvorivé spracovanie materiálu; Malí umelci; Šikovníci; Hudba, tanec, spev; Svet okolo nás; Bezpečne na internete; Matematicko-chemický krúžok; Ja, počítač a svet okolo nás; Zaujímavá škola; Čítanie s múdrou sovou; Šikovné ruky;

            Ďalšie záujmové útvary pre žiakov: V ZŠ budú okrem týchto krúžkov pracovať žiaci i v Streleckom krúžku; Regionálno-historickom krúžku; Geograficko-turistickom krúžku a krúžku Malí turisti. Žiaci 1. stupňa budú zmysluplne tráviť voľný čas i v rámci záujmovej činnosti ŠKD.

          • Začal sa školský rok 2012/2013

          • 3. septembra 2012 sa skončili bezstarostné dni prázdnin plné hier, zážitkov, rodinnej dovolenky či neopakovateľné dni u starých rodičov. Áno, na brány všetkých škôl, a teda i tej našej zaklopal nový školský rok. Otvorili sme ho netradične, v pekne zrekonštruovanom parku školy, kde sme využili novovybudovaný areál s lavičkami a pódiom. K žiakom sa okrem riaditeľa školy PaedDr. Juraja Matejska prihovoril i pán starosta Ján Chanas, ktorí žiakom i pedagogickým zamestnancom popriali úspešný školský rok, aby na jeho konci mohli  s radosťou a s hrdosťou hodnotiť to, čo za 10 mesiacov spolu dokázali.