V poslednom období nás čoraz viac prekvapuje stúpajúci počet žiakov s poruchami správania. Akoby vedľa seba paralelne plynuli dva svety. Svet detí, ktoré zvládajú školu bez väčších problémov, a ten druhý svet detí s problémami. Pri pátraní po príčine narazíme na veľký balíček porúch správania ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), ktorého základným príznakom je hyperaktivita, impulzivita a nedostatočná schopnosť sústrediť sa. Práve tieto príznaky môžu vážne postihnúť schopnosť dieťaťa učiť sa. Takíto žiaci začínajú pomaly zaostávať za ostatnými deťmi v triede. Keď zostanú pozadu, je pre ne mimoriadne ťažké znovu všetko dobehnúť. Nedokážu sa sústrediť tak dlho ako ich spolužiaci. Hluk a okolitý pohyb ich ľahko vyruší. Často prepočujú dôležitú informáciu alebo pokyn učiteľa, pretože práve premýšľajú o niečom inom. Nedostatočná motivácia, nepokoj a neúspech sprevádzajú školský výkon detí s ADHD. Porucha je často spojená s niektorou z porúch učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia a pod.). Ťažkosti s rukopisom a úpravou písomných prejavov sú takmer pravidlom. Napriek veľkej snahe našich učiteľov musíme priznať, že výučba takýchto detí je nesmierne náročná a vyžaduje si intenzívnu spoluprácu s odborníkmi. Úprimne nás potešilo, že naše pozvanie na Metodické združenie učiteľov I. stupňa prijali pracovníčky CPPPaP v Rožňave Mgr. Miriam Banďošová a PhDr. Miloslava Janočková. Vo svojom odbornom vystúpení sa venovali prejavom, príčinám, dôsledkom i prevencii problémového správania detí s ADHD/ADD. Poskytli učiteľom praktické rady, námety a návrhy činností na elimináciu problémového správania. Zároveň upozornili, že práca s takýmito žiakmi by mala byť dlhodobá a systematická. Terapia poruchy je beh na dlhú trať a podmienkou úspechu je spolupráca mnohých odborníkov, ale najmä školy a rodiny.
Novinky
Poruchy správania
Talent základnej školy
Pýtate sa, ako spoznáme nadanie u detí, ktoré ešte nemajú dostatok skúseností, vedomostí a príležitostí, aby sa mohli jednoznačne preukázať výsledkami svojej činnosti? No predsa tak, že im tie príležitosti budeme vytvárať! Práve preto na konci každého školského roka vyhlásime prehliadku talentov, na ktorej sa môže zúčastniť každý žiak základnej školy, ktorý sa chce určitým spôsobom prezentovať pred spolužiakmi. Dňa 7.6.2012 to bola naozaj pestrá plejáda zaujímavých výkonov. Žiaci tretieho a štvrtého ročníka si pripravili vtipné divadielka, ktoré všetkých pobavili, nechýbali speváci ľudových, moderných, ale i rómskych piesní, veľký úspech zožali tanečné čísla – malí si vybrali zumbu, ktorú nacvičili v školskom klube, ôsmaci ľudový tanec, s ktorým našu školu už úspešne reprezentovali na nejednej súťaži. Vypočuli sme si aj mladú autorku textov piesní, nadaných hudobníkov – hráča na akordeóne i klaviristku. Svojimi prácami sa prezentovala i žiačka so šikovnými rukami. Tanečno-zábavné divadlo krúžku Rómske spevy a tance si tiež vyslúžilo veľký potlesk. Žiaľ, tento rok nám chýbali výtvarné práce a kúzelnícke kúsky! Ale i tak sme sa presvedčili, že rozoznať nadanie už v detstve je veľmi dôležité, aby sme mohli vzdelávať nadané deti smerom k upevňovaniu a rozvíjaniu ich talentu.
Hudobná výchova v ZŠ
Vyučovanie hudobnej výchovy v základnej škole si nesporne vyžaduje pozornosť. Niekedy sa žiaci pani učiteľky pýtajú, na čo im bude dobrá hudobná výchova. Jej odpoveď už poznajú – poznatky z hudby patria k všeobecnému rozhľadu každého človeka a nikdy nevedia, kedy ich budú potrebovať. Na hodinách hudobnej výchovy má každé dieťa právo vyskúšať nové veci, pracovať na sebe, získavať skúsenosti a tvoriť si názor. Samozrejme, využíva sa možnosť získavania poznatkov i na internete, žiaci pripravujú projekty, v ktorých predstavujú svojich obľúbených interpretov či skupiny. Základná škola sa zapája do rôznych súťaží v oblasti hudby (Slávik Slovenska, Znej rómska pieseň...) a snaží sa deťom sprostredkovať i priame umelecké zážitky. V tomto školskom roku sa objednali dva výchovné koncerty. Prvý ,, Cirkus muzikus“ pre deti 1. stupňa, v ktorom spoločne oživili postavičky – motýlika Elišku, slona Makaróna... a zistili, aká dokáže byť hudba veselá. Pre starších žiakov sa vybral program ,, Niekoľko slov o džeze“, ktorý podáva prehľad o vývoji džezu, bluesu a spirituálu cez rôzne vývojové etapy, ako napríklad swing, be-bop, west-coast až po moderný džez. Tradične tiež ZŠ navštevuje Štátne divadlo v Košiciach. Aj v tomto školskom roku žiaci s vyučujúcou zostali verní tejto tradícii, mali možnosť vidieť operetu ,,Orfeus v podsvetí“ od Jacquesa Offenbacha, ktorá patrí k najobľúbenejším operetám. Nesmrteľnosť jej zaistil slávny kankán, ale aj mnoho melódií, ktoré patria medzi klenoty svetovej operety. Príbeh na pozadí mytologického príbehu vtipne kritizuje aj dnešnú spoločnosť.
Prvé divadelné predstavenie štvrtákov
Žiaci 4. Ročníka ZŠ vo svojom rozvrhu po dva roky mali dramatickú výchovu. Na týchto hodinách žiaci na základe zážitku z hry a spätnej väzby mohli korigovať svoje názory, postoje a zručnosti. Naučili sa vnímať svet zmyslami, vyjadriť svoje pocity, predstavy a fantáziu. Pracovali na princípe porozumenia, spolupráce, súhry a tímovej tvorivosti. Tak sa im pod vedením Mgr. H. Fehérovej na základe týchto princípov na záver 4. ročníka podarilo nacvičiť divadielko od M. Grznárovej – „MAŤKO A KUBKO“, ktorú zahrali pred žiakmi základnej školy na programe „Talent školy“ a aj pred škôlkarmi. Ich predstavenie si prišla pozrieť a povzbudiť ich aj pracovníčka obecnej knižnice p. .D. Červenáková, ktorá bola akýmsi motivačným činiteľom z besedy v mesiaci marec. Aj touto cestou jej ďakujeme za veľmi dobrú spoluprácu.
Lesnícky deň
23.5.2012 zamestnanci Lesného závodu v Rožňave – správa Betliar pre žiakov 1. stupňa pripravili zaujímavé stretnutie s prírodou pod názvom „Lesnícky deň“. Akcia sa začínala nezabudnuteľným zážitkom – pozorovaním jeleňov, sŕn, danielov a muflónov pri kŕmidle. Prechádzkou po Obore sa lesníci predstavili žiakom ako „lesní pedagógovia“, ktorí ošetrujú a chránia naše lesy. Cestou až na Kopáň mohli žiaci pozorovať techniku, ktorú lesní zamestnanci používajú pri svojej práci, videli, ako pracuje traktor či kôň, ktorý je ich pomocníkom na nedostupných miestach pri sťahovaní dreva. Mali možnosť nahliadnuť do pivnice pre lesnú škôlku, miestami pozorovali polomy a vývraty, ktoré spôsobuje víchrica a mohli sa občerstviť aj pri lesnej studničke. Okolo chaty na Kopáni bolo pre žiakov pripravených 13 stanovíšť, prostredníctvom ktorých žiaci získali ďalšie informácie o listnatých a ihličnatých stromoch, vlastnými rukami sa mohli dotknúť rôznych trofejí, zahrať si pexeso, logickú hru o životnom prostredí, poskladať pouzzle. Mohli si pozbíjať i kŕmidlo pre vtákov. Najviac žiakov zaujalo stanovište, kde si mohli obkresliť, vyfarbiť a vystrihnúť masky rôznych zvierat. Po absolvovaní všetkých stanovíšť si žiaci pochutnali na výbornom guláši.
Vďaka takto stráveným niekoľkým hodinám v prírode žiaci pochopili, že lesy tvoria veľké bohatstvo našej vlasti, zlepšujú čistotu ovzdušia, vytvárajú nám zdravé a príjemné prostredie. Pochopili, že aj stromy sú živé bytosti a bije im srdce. Podujatie bolo veľmi vydarené, plné zážitkov a umocnené nádherným a slnečným počasím. Záverom lesní pedagógovia prisľúbili žiakom ZŠ, že pán M. Smerek dodá pre našu školu tri stromy poznania.
Návšteva „Hvezdárne v Rožňave“
Dňa 21. mája 2012 sa žiaci 4. ročníka pod vedením svojej vyučujúcej Mgr. H. Fehérovej zúčastnili exkurzie vo „Hvezdárni v Rožňave“. Žiaci sa tu dozvedeli o Mesiaci ako o prirodzenej družici Zeme, o družiciach, ktoré sa používajú pri predpovediach počasia a iné umožňujú prenos televíznych programov alebo telefonických hovorov do celého sveta. Nadobudli ďalšie informácie o mesačných fázach Mesiaca a o Slnku, ktoré je zdrojom svetla a tepla, a zároveň sa dozvedeli niečo nové o ďalších planétach. Na nádvorí hvezdárne bola atrakciou slnečná pec, kde si žiaci pochutnali na hriankach. Poďakovanie patrí za to všetko Mgr. Lorinčíkovi. I z tejto exkurzie si žiaci mohli odniesť mnoho nových poznatkov.